Operating Condition:

Radio: Yeasu 897D, Icom IC2200H
Antenna: A3S, Homebrew Carolina Windom Half Size, Homebrew G5RV Half Size, Slim Jim, V24 Special
Rotator: Yeasu G450
Tuner: MFJ 494E, Homebrew

Sunday, September 26, 2010

EMAS

Assalamualaikum, Alhamdulillah segala puji bagi Allah tuhan sekian alam, selawat dan salam ke atas Junjungan kita, Nabi Mohamad SAW.
Kenapa kita perlu simpan emas?

Wang yang disebut di dalam Al Quran hanyalah dinar dan dirham, iaitu emas dan perak yang mana nilai wang itu sendiri ada pada wang itu. Betapa hebatnya Al Quran, kan? Ini bermakna kestabilan wang tersebut dijamin. Bagaimana pula dengan wang kertas yang dimiliki? Pada gua ianya hanyalah sekeping kertas yang diberi nilai oleh kerajaan. Lagi satu gua ada terjumpa laman web ni: http://www.kitco.com yang menunjukkan kenaikan harga emas.

Carta di sebelah menunjukkan pergerakan harga dari September 2005 hingga September 2010 dalam matawang USD. Kalau gua beli 1 oz emas (31.10g) pada September 2005 yang harganya kira-kira 500 USD. Sekarang harganya mencecah 1300 USD. Lu pikir lah sendiri berapa untungnya? Kalau nak beli emas belilah jongkong emas atau dinar. Mengikut statistik Bank Negara, harga 1 oz jongkong Kijang Emas pada 23 September 2005 ialah RM 1859.00. Lu tau berapa harga itu barang pada 23 September 2010? Nak tau, lu cari kat sini:

Boleh ke beli barang kemas? Biasanya xyl akan tanya soalan ni!!! Kalau barang kemas pun boleh, tapi tak berapa nak digalakkan kerana nilai upahnya agak tinggi.

Kalau dah ada jongkong emas, jangan le jual pulak. Habis, nak untung macamana? Lu gadai le kat Ar-Rahnu. Jangan gi kedai jinjat (pajak gadai konvensional yang kaunternya tingi-tinggi, hinggakan nak tengok berapa berat emas yang ditimbang pun tak nampak, terpaksa kena jinjat kalau nak tengok) pula. Itu urus niaga riba pula. Kan Rasulullah SAW ajar kita cara berhutang, bilamana Baginda menggadaikan baju besinya kepada seorang Yahudi? Baginda mencairkan hartaNya dengan mengadai. Oi, panjangnya nak tulis ni! Ini pasal pajak gadai dan riba pula. Nanti lah gua tulis bab pajak gadai lain kali, kali ni bab emas dulu, sebab kalau lu ada emas baru boleh gadai kan? kan? kan?

Bila boleh saya beli emas? Kalau ada duit, tutup komputer ni sekarang pergi beli. Sekarang rege tengah tinggi bang, mahallah bang! Habis, bila harganya rendah? Hangpa habaq mai? Lu tengok le carta kat atas tu.

Sekian, jumpa lagi Insyallah. Kalau nak lagi untung jadi le tauke emas!!!!


No comments:

Post a Comment